Martyna Bielińska: Rozmowa z Chojnickim Studiem Rapsodycznym

13 lipca 2012

Martyna Bielińska: Czym jest dla Was teatr studencki?
Chojnickie Studio Rapsodyczne: Teatr studencki jest spotkaniem młodych ludzi – po obu stronach rampy. Daje szansę na eksperyment, wspólnotę między ludźmi poprzez szukanie języka teatralnego, dotykanie spraw dla nas ważnych i nadzieję, że stanie się to ważne również dla odbiorców. Teatr daje szansę studyjnej pracy nastawionej na proces, unikającej komercji, łatwych rozwiązań, spektakli wpisujących się w tendencje życia w XXI wieku szybko i byle jak.

Co było bodźcem do własnych teatralnych poczynań?
Chcieliśmy stworzyć platformę do własnych działań na rzecz miasta i regionu. Szybko nasze działania przekroczyły zasięgiem to, co zakładaliśmy. Udało się przekonać nasze społeczeństwo lokalne do uczestniczenia w życiu teatralnym – co miesiąc zapraszamy teatry z całej Polski i póki co ludzie są ciekawi co się dzieje teatralnie w Polsce.

Skąd czerpiecie inspiracje?
Studio wychodzi od słowa. Tak było zawsze. Inspiracją jest literatura, a ostatnio lubimy eksperymentować z łączeniem sztuk.

Jaką rolę pełni widownia w Waszej koncepcji teatru?
Widownia najczęściej jest traktowana jako partner do dialogu; wierzymy, że teatr nie dzieli się na „podoba się” czy „nie podoba” tylko na teatr „mądry” i „niekoniecznie”. Z różnym skutkiem staramy się stać po stronie mądrości – i tak chcielibyśmy być odbierani przez widzów.

Z jakimi problemami borykają się teatry studenckie?
Teatr studencki to teatr ludzi, którzy oprócz teatru zajmują się mnóstwem innych rzeczy, a w wolnych chwilach studiowaniem. Kiedy brakuje wolnych chwil ciężko jest się spotkać, żeby utrzymać regularność granych spektakli. Innym problemem, który spotykamy to podejście do teatru – często degraduje się teatr studencki podchodząc do naszej pracy á la „niech się dzieci bawią”, a my poważni artyści będziemy zajmować się Teatrem. Coraz częściej chcemy robić poważne rzeczy, a jeszcze bardziej dopełniać pracę teatralną działalnością na rzecz naszego społeczeństwa.

Co jest najważniejsze w pracy nad spektaklem?
W pracy najważniejszy jest temat, uczciwość roboty teatralnej, szczerość wypowiedzi.

tagi: | Wersja do druku | |

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

15 + 15 =