PATRONUJEMY: ZDERZENIA TEATRALNE

26 sierpnia 2012

Już w najbliższy wtorek początek ZDERZEŃ TEATRALNYCH W DOROŻKARNI! zderzenia_teatralne_2012_plakat

Zderzenia Teatralne to projekt, którego celem jest konfrontacja dorobku teatrów młodzieżowych działających w małych ośrodkach w Polsce. Główną jego część stanowi Ogólnopolski Przegląd Teatrów Amatorskich – czyli prezentacje sceniczne wszystkich zaproszonych grup.

Program uzupełnią warsztaty aktorskie mające na celu podniesienie umiejętności uczestników oraz dyskusje dotyczące warsztatu teatralnego, a w szczególności takich tematów jak: reżyseria, scenografia, scenariusz. Warsztaty organizowane są dla uczestników Zderzeń Teatralnych.

 

Zderzenia Teatralne trwają od 2005 r.

Nasz Przegląd, to także Zderzenie się światopoglądów i doświadczeń, które ze sobą przywożą uczestnicy. Wymieniają się marzeniami, mówią o swoich planach na przyszłość, otwierają się na ludzi.

 

 

Staszek Dembski

Szef artystyczny ZDERZEŃ TEATRALNYCH

 

 

Już w najbliższy wtorek rozpoczną się w Dorożkarni Zderzenia Teatralne czyl Ogólnopolski Przegląd Teatrów Amatorskich. Gościć będziemy siedem zespołów z Polski oraz zespół Plesni Studio (gość specjalny) z Chorwacji.

 

Zderzenia trwać będą w dniach 28 – 30 sierpnia, publiczność zapraszamy do Dorożkarni na prezentacje spektakli (warsztaty oraz spektakl w Och Teatrze wyłącznie dla uczestników), wstęp wolny.

 

„JESTEM” w wykonaniu Teatru” Itd „, scenariusz i reżyseria Henryk Wichniewicz na podstawie Opera Panica – Kabaret Tragiczny Alejandro Jodorowsky’ego

To szkic o współczesnym pokoleniu, zbudowany na wybranych, charakterystycznych sytuacjach w ironicznym i groteskowym spojrzeniu młodych twórców. Spektakl jest zderzeniem różnych epizodów z codziennego życia. Tematów, które są symbolicznym ukazaniem człowieka i jego słabości wynikających z niekontrolowanych emocji. Przedstawienie zbudowane jest w konwencji widowiska, składającego się z luźno połączonych scen. Dopiero ich zderzenie i spojrzenie na całość odkrywa przesłanie spektaklu.

O zespole: Teatr „Itd.” powstał w 1999r. jako kontynuator tradycji dziecięcej grupy Krasnal. Trzon pierwszego zespołu aktorskiego stanowili dorastający „krasnale”. Obecnie grupa skupia gimnazjalistów i uczniów szkół średnich. Opiekunem zespołu jest Henryk Wichniewicz.

 

„INSIDE” w wykonaniu Plesni Studio

Dusza Człowieka to jego lustro, promieniujące w kierunku innych ludzi. Kwestionując związek jednej pary, ten spektakl taneczny w reżyserii pedagoga tańca i choreografa Jasminka Petek Krapijan, przedstawi podstawowy problem, z którym wiążą się nowoczesny sposoby miejskiego życia. Możliwe, że widz odnajdzie w spektaklu kawałek siebie samego. Inside to niewielka część życia, opowiedziana poprzez taniec i projekcje wideo.

Spektakl otrzymał nagrodę specjalną dla innowacyjnych teatrów na 47 Festiwalu Chorwackich Teatrów Amatorskich organizowanego przez Chorwackie Ministerstwo Kultury w maju 2007r.

 

„MANIFEST” w wykonaniu Ziuty Zającówny, wg Stanisława Ignacego Witkiewicza, monodram

monodram Zającówny jest zapewne zgodny z intencjami autora „czystej formy”, sztuki jako panaceum na rozdarcie metafizyczne i kulturalne. Aktorka o niebywałym wprost temperamencie scenicznym i rozległym warsztacie artystycznym przeistacza się na oczach widzów z mężczyzny w uwodzicielską kobietę. Tańczy, śpiewa, jest mimem i gorylem. Jest po prostu wieloznaczna i zniewalająca.

Manifest został obsypany wieloma nagrodami, w tym główną na Wrocławskich Spotkaniach Teatru Jednego Aktora i Małych Form Teatralnych w 1994r.

 

„MONODRAM NA TRZY GŁOSY” w wykonaniu Teatr na Marginesie, reżyseria Elżbieta Przeciszowska na podstawie fragmentów Kordiana i Samuela Zborowskiego Juliusza Słowackiego oraz tekstów własnych zespołu

Spektakl jest autorskim scenariuszem trójki występujących aktorów. Historia dojrzewania: dziecka – człowieka – ludzi, opowiedziana za pomocą wspomnień, skrywanych fantazji i wybranych tekstów Juliusza Słowackiego. Sytuacje wymyślone i prawdziwe, które mogłyby dotyczyć każdego.

O zespole: Teatr Na Marginesie powstał w 2004r. przy Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie. Tworzy różne spektakle i programy: od spektakli dramatycznych, przez montaże poetyckie, słowno-muzyczne, recitale, a skończywszy na spektaklach całkowicie autorskich, którego przykładem był ubiegłoroczny spektakl Świeczka zgasła. Członkowie zespołu biorą udział w licznych festiwalach i przeglądach ogólnopolskich. Grupa skupia gimnazjalistów i młodzież szkół średnich z terenu gminy Andrychów.

 

„MĄKA” w wykonaniu Teatr Puk-Puk, reżyseria Katarzyna Marjasiewicz na podstawie scenariusza autorskiego zespołu

Spektakl opowiada o wyborach, przed którymi stają młodzi ludzie. Są one nie zawsze słuszne i nie zawsze samodzielne. Jednak nawet jeśli popełnia się w życiu ogromne błędy, to zawsze można je naprawić i dobrze pokierować swoim życiem. Spektakl został nagrodzony na Zamkowych ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych w Szydłowcu oraz 9 „Innym” Festiwalu Teatrów Młodzieżowych.

O zespole: teatr Puk_Puk istnieje od 1997r. Celem pracy teatru nie jest wychowanie zawodowego aktora, czy przygotowanie członków zespołu do egzaminów do szkoły teatralnej lecz wychowanie aktywnego, kreatywnego człowieka, który mając poczucie wspólnoty, odnajduje się potrzebny i spełniony artystycznie. Działalność teatru opiera się na tworzeniu spektakli i widowisk teatralnych. Instruktorem zespołu od początku jego działalności jest Katarzyna Marjasiewicz.

 

„OFF?” W wykonaniu Teatru Kaprys, reżyseria Adam Karasiewicz na podstawie scenariusza autorskiego zespołu

Kiedy wreszcie zagracie spektakl autorski? – to pytanie powracało niczym bumerang, powtarzane nieustannie przez licznych sympatyków teatru Kaprys oraz jurorów, oceniających zespół na różnych przeglądach. I oto po kilku premierach, odwołujących się do tekstów klasycznych, wreszcie jest. Spektakl autorski, alternatywny, offowy! Wreszcie jest! Oto jest Oto jest?

O zespole: Teatr Kaprys powstał we wrześniu 2003r. w wyniku bardzo spontanicznego naboru, na który zgłosiło się ponad 30 osób (w tym jeden chłopak). Obecnie zespół liczy 10 osób i skupia młodzież akademicką. Kaprys ma na swoim koncie niewiele premier, ale są to spektakle duże, barwne i dynamiczne. Grupa jest laureatem wielu indywidualnych i zespołowych nagród. Prywatnie są bardzo rozmowni (do momentu utraty głosu!) i towarzyscy.

 

„POLSKA KASZKĘ WAŻYŁA” w wykonaniu Teatru Rapsodyczni, scenariusz i reżyseria Ziuta Zającówna na podstawie tekstu Stefana Themersona oraz tekstów internetowych, muzyka Ewa Ryks

Jest to spektakl z lekkim podtekstem politycznym, pokazujący za pomocą wyrwanych z kontekstu pojedynczych słów lub sylab walkę oraz przemiany, jakie zachodzą w każdym z nas. Spektakl prezentuje także zabawę słowem połączoną z muzyką i gestem.

O zespole: Członkowie zespołu spotkali się po raz pierwszy podczas wojewódzkich eliminacji Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego i za sprawą reżyserki i aktorki Ziuty Zającówny rozpoczął pracę nad spektaklem mającym uświetnić 70-lecie powstania Teatru Rapsodycznego. Od tamtej pory grupa współpracuje przy teatralnych Hyde Parkach reżyserowanych przez Ziutę Zającównę, odbywających się w Teatrze Zależnym w Krakowie.

 

„JEDNA SZAFA WIELE UBRAŃ” w wykonaniu Młodzieżowego Teatru Tara-Bum, scenariusz i reżyseria Izabela Karwot wraz z zespołem, muzyka Grzegorz Kujda

Przedstawienie utrzymane w konwencji teatru ruchu jest autorską pracą całego zespołu. Jest w nim cząstka każdego z nich. Mówią o świecie, który ich otacza, o jego dziwactwach, ułomnościach i społecznej degrengoladzie. Opowiadają o tym, co ich dotyka, rani, zdumiewa czy zaskakuje. O bezkrytycznym uleganiu modzie, presji wywieranej przez otoczenie, funkcjonowaniu na stronach internetowych portali społecznościowych, czy innych relacjach międzyludzkich istniejących w różnych konfiguracjach.

O zespole: Teatr tara-Bum działa od 2003r. przy Rybnickim Centrum Kultury. Tworzy go młodzież licealna, która z wielką pasją i oddaniem odkrywa tajniki sztuki teatralnej. Zespół ma na swoim koncie wiele nagród o randze wojewódzkiej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, ale nie to dla nich jest najważniejsze! Najważniejsze jest bycie razem, tworzenie i budowanie! Odkrywanie siebie i innych poprzez teatr.

 

„T.M.C.M” w wykonaniu Teatru Impresja, scenariusz i reżyseria Betina Dubiel na podstawie Dom dzienny, dom nocny i Sabina Olgi Tokarczuk oraz Moralny nieład Margaret Atwood, ruch sceniczny Katarzyna Sobiecka-Toporowska.

Dialogi świata kobiety z obrazem kobiety dla świata – swoista rozmowa aktora z postacią, którą sam gra. Spektakl prezentuje różne poziomy zniewolenia kobiety. Czy manipulacja jest jednoznacznie zła? A może jest najprostszą ścieżką, niewymagającą pytań? Jak łatwo jest kopiować emocje innych lub dawać się kierować. Samotność, brak akceptacji samej siebie, chęć bycia piękną dla otoczenia lub bycia kochaną – to problemy, z którymi boryka się wiele współczesnych kobiet. Jak można poznawać świat, jeżeli do końca nie jesteśmy pewni kim jesteśmy my sami?

O zespole: Teatr Impresja powstał 12 lat w Zegrzu. Dzisiaj to grupa zwariowanych ludzi, którzy z miłości do teatru postanowili wspólnie powiedzieć coś o świecie i ludziach w nim żyjących. Na co dzień tworzą pod bacznym okiem reżysera Betiny Dubiel. Tematyka spektakli teatru jest różnorodna, tak samo jak forma przedstawień. Grupa tworzy spektakle autorskie i innowacyjne. Stosuje minimalizm scenograficzny, co pozwala skoncentrować się na budowaniu postaci w przestrzeni teatralnej. Przestrzenią tą nie zawsze są deski teatru. Grupa często poszukuje alternatywnych miejsc prezentowania swoich spektakli.

materiał nadesłany

tagi: | Wersja do druku | |

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

ten − 6 =