Zuzanna Kuc: Teatr polityczny w Belgradzie

2 stycznia 2013

O belgradzkim Festival of International Student Theater (FIST).

Festival of International Student Theater (FIST) odbywa się od 2005 roku w Belgradzie. Powstał on z inicjatywy studentów Wydziału Sztuk Dramatycznych i jest to dla nich wyjątkową okazją do wymiany doświadczeń i wiedzy ze studentami z innych Akademii Teatralnych. W tegorocznej edycji wzięli udział artyści z Włoch, Holandii, Szwajcarii, Czech, Mołdawii i Bośni i Hercegowiny.  Niektóre Akademie Teatralne współpracują z festiwalem już od kilku lat. Są to głównie szkoły z sąsiedzkich krajów, na przykład Bośni i Hercegowiny. Początkowo festiwal miał być forum prezentacji dla artystów z byłej Jugosławii.  Od czasu, kiedy FIST festiwal przyłączył się do stowarzyszenia The International Young Makers In Transit, na festiwalu zaczęły się pojawiać również zespoły z innych części Europy.  W projekcie IYME uczestniczy 15 festiwali z całej Europy, co oznacza, że FIST festiwal włączył się do dużo szerszego projektu. Dzięki temu coraz więcej artystów dowiaduje się o festiwalu i jest zainteresowanych zaprezentowaniem się w Belgradzie. W tym roku FIST ( w dniach 8-11 listopada) odbył się po raz ósmy. Program festiwalu był bardzo różnorodny. Zaproszone zespoły zaprezentowały odmienne formy teatralne: teatr tańca, pantomimę, stand up comedy, performance, tym, co łączyło wszystkie spektakle, było hasło tegorocznej edycji festiwalu: ARTIVISM. Zbitek angielskich słów art i activism oznacza sztukę zaangażowaną. Jest to rodzaj wypowiedzi, przez, którą artyści komunikują się ze światem i jego problemami z nadzieją, że uda im się wpłynąć na otoczenie. Po każdym spektaklu odbywały się dyskusje z zaproszonymi gośćmi. Jednym z pytań, które zadawano gościom było: jak ich zespół zrozumiał hasło ARTIVISM. Jury festiwalu uznało, że najciekawszą propozycję interpretacji hasła przedstawili studenci z Zurichu. Grand prix festiwalu otrzymał spektakl Brazylifikacja. Trójka młodych reżyserów przedstawiła problem biedy i rozwarstwienia klasowego w Brazylii. Oprócz spektakli i dyskusji organizatorzy festiwalu zaoferowali studentom Wydziału dramatycznego w Belgradzie program edukacyjny. Niestety goście nie mogli przyłączyć się do tych spotkań, ponieważ odbywały się one wyłącznie w języku serbskim. W programie edukacyjnym zostały umieszczone dyskusje oparte na dwóch tekstach: „Contextual art in Eastern Europe”, „Political in the post-dramatic theater” Rozmowy dotyczyły sztuki zaangażowanej i politycznych elementów w pracy artystycznej.

Zuzanna Kuc

tagi: | Wersja do druku | |

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 − eleven =