teatrakcje.pl polecają: MFST ITSelF

6 maja 2011

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZKÓŁ TEATRALNYCH MFST ITSelF

Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych MFST ITSelF / logo Festiwalu

27 czerwca – 3 lipca 2011


Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych MFST ITSelF to teatralne biennale, którego szósta edycja odbędzie się w dniach od 27 czerwca do 3 lipca 2011 roku. Festiwal organizowany jest przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie przy wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy. Głównym celem Festiwalu jest promocja kultury teatralnej i młodych scenicznych talentów, wymiana doświadczeń, zbliżenie kultur poprzez zbliżenie artystów, a także zaprezentowanie Polski jako kraju wspierającego kulturę i doceniającego jej wpływ na rozwój społeczeństw. Z każdą edycją Festiwal zwiększa swoją rangę i zasięg. Naszemu przedsięwzięciu patronują osobistości ze świata polityki i kultury. Do współpracy angażujemy czołowe warszawskie sceny. Podczas poprzednich edycji mieliśmy zaszczyt gościć ponad czterdzieści szkół teatralnych z różnych kontynentów, a wraz z nimi dziesiątki gości z całego świata i tysiące widzów. W tym roku zdecydowaliśmy się uruchomić po raz pierwszy otwarte warsztaty teatralne, do udziału w których zapraszamy nie tylko zawodowców, ale też amatorów. Proponujemy cztery różne warsztaty, każdy z nich reprezentuje inny nurt we współczesnym teatrze.

 

W TYM ROKU PO RAZ PIERWSZY WARSZTATY TEATRALNE!

 

Wojciech Urbański: Stanisławski wiecznie żywy
26–28 czerwca 2011

Warsztat stanowi próbę przybliżenia podstaw jednego z najważniejszych sposobów pracy aktora we współczesnym teatrze rosyjskim, czyli tzw. metody etiudowej Konstantego Stanisławskiego. Obejmuje przede wszystkim trening aktorski, złożony z ćwiczeń rozwijających możliwości fizyczne i pobudzających wyobraźnię. Ich celem jest jak największe zbliżenie się do kreowanej postaci, poprzez umiejętność odnajdywania wewnętrznych motywów jej postępowania, dzięki korzystaniu zarówno z osobistych doświadczeń, jak i z obserwacji innych ludzi. Uzupełnieniem warsztatu będą elementarne ćwiczenia z pracy nad tekstem w oparciu o jeden z utworów Antona Czechowa, np. Wujaszka Wanię.

Wojciech Urbański (ur. 1982), aktor, reżyser, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej w Sankt Petersburgu. W roku 2005 jako student III roku wyjechał na półroczne stypendium do Sankt Petersburga, gdzie poznał jednego z najwybitniejszych kontynuatorów myśli teatralnej Konstantego Stanisławskiego – Wieniamina Michajłowicza Filsztyńskiego, dla którego na kilka lat zrezygnował z pracy w polskim teatrze. Jako asystent współpracował z Filsztyńskim przy Trzpiotce (2008), Hamlecie (2009) i Na brzegu (2009), a także przy Wujaszku Wani w Teatrze Polskim w Warszawie (2009). W roku 2010 zadebiutował jako reżyser inscenizacją Mroku Mariusza Bielińskiego w Teatrze Baltijskij Dom w Sankt Petersburgu. Jako aktor i reżyser pracuje w Rosji i w Polsce, zawodowo prowadzi warsztaty aktorskie.

Dawid Żakowski: Ciało w przestrzeni
27–29 czerwca 2011

Warsztat koncentruje się na podstawowych elementach fizycznego treningu aktorskiego. Obejmuje ćwiczenia typu balance in space, rozwijające zwinność, świadomość dynamiki własnego ciała oraz umiejętność funkcjonowania w przestrzeni, wykonywane indywidualnie i zespołowo, często zakładające różne formy ruchowej improwizacji. Ważną część stanowi praca nad komponowaniem scen, polegająca na przechodzeniu od prostych działań fizycznych do coraz bardziej złożonych relacji z przestrzenią, partnerem i całym zespołem. Celem warsztatu jest skonstruowanie choreograficznej struktury przedstawienia w oparciu o Króla Edypa w wersjach Sofoklesa, Jeana Cocteau i Thomasa Hughesa, a także fragmenty tekstów Sigmunda Freuda, Gilles’a Deleuze’a i Julii Kristevej.

Dawid Żakowski (ur. 1976), aktor, reżyser, choreograf, instruktor teatralny. W latach 1997–2007 związany z warszawskim Studium Teatralnym Piotra Borowskiego, gdzie odpowiadał za rozwój treningu aktorskiego. Jako aktor i reżyser współpracował z wrocławskim Teatrem Pieśń Kozła Grzegorza Brala (Pożądanie w cieniu wiązów, 2009) oraz z lubelskim neTTheatre Pawła Passiniego (If, 2010). W roku 2007 założył Stowarzyszenie Upowszechniania Inicjatyw Kulturalnych Sztuka Nowa. Jako instruktor teatralny współrealizuje międzynarodowe projekty badawcze nad techniką aktorską we Włoszech, w Niemczech i w Anglii. Jest twórcą innowacyjnego programu edukacyjno-artystycznego W poszukiwaniu tożsamości. Eksperymentuje, łącząc dramatyczne techniki aktorskie z elementami tańca współczesnego i sztukami audiowizualnymi.

Natalia Kozłowska: Jak słowo staje się ciałem?
1–3 lipca 2011

Warsztat obejmuje podstawy pracy nad przedstawieniem: od wyboru tekstu i opracowania scenariusza, przez wybór konwencji teatralnej i obsady, przygotowanie projektów scenograficznych, muzyki i świateł, po współdziałanie reżysera z aktorem podczas pracy nad rolą. Celem kolejnych zadań, stawianych przed uczestnikami warsztatu, będzie wspólne opracowanie reżyserskiego egzemplarza dla niewielkiego spektaklu, w którym następnie sami wezmą udział. Problem, z jakim się zmierzą, to próba odpowiedzi na pytanie, czy możliwe i jak możliwe jest doświadczenie obecności sacrum we współczesnym teatrze, inscenizując fragmenty tekstów, funkcjonujących w kulturze jako teksty święte.

Natalia Kozłowska (ur. 1985), reżyserka operowa i teatralna. Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Jako asystentka współpracowała m.in. z Mariuszem Trelińskim, Barbarą Wysocką, Jitką Stokalską i Laco Adamikiem. W roku 2010 zadebiutowała inscenizacją Suor Angelica Giacoma Pucciniego, która została zaprezentowana podczas Bydgoskiego Festiwalu Operowego. W tym samym roku zrealizowała także swój spektakl dyplomowy, również operę: Dydonę i Eneasza Henry’ego Purcella, z wybitną rolą kontratenora Michała Sławeckiego. W roku 2011 zadebiutowała jako reżyserka dramatyczna, realizując spektakl według Nowego Don Kiszota Aleksandra Fredry w Teatrze Polskim w Warszawie.

Michał Sufin: Impro, czyli zrób scenę!
1–3 lipca 2011

Impro to rodzaj scenicznej zabawy, polegającej na budowaniu scen bez przygotowanego uprzednio scenariusza, zwykle komediowych, choć nie jest to regułą. Warsztat obejmuje szereg ćwiczeń o charakterze teatralnym i okołoteatralnym, łączących cechy elementarnych zadań aktorskich i reżyserskich, gier literackich, zabaw integracyjnych, treningu ruchowego etc. Kładzie nacisk na umiejętność konstruowania historii, opowiadania i odgrywania. W uczestnikach wyrabia koncentrację i refleks, rozwija wyobraźnię, uczy błyskawicznego reagowania na partnera. Ze względu na swój luźny charakter pozwala oswoić się z obecnością na scenie oraz pomaga w przełamywaniu tremy zarówno wobec partnerów, jak i wobec publiczności.

Michał Sufin (ur. 1983), pisarz, improwizator, komik. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. W roku 2005 razem z kolegami z AT założył Teatr Improwizowany Klancyk!, jedną z pierwszych w Polsce grup impro, która z niesłabnącym powodzeniem wciąż występuje regularnie w wielu warszawskich klubach, m.in. w Chłodnej 25, Powiększeniu oraz Śnie Pszczoły. Od roku 2006 prowadzi warsztaty impro, jako instruktor współpracował m.in. z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatrem Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza. Od roku 2010 związany z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, gdzie realizuje autorski program Gry i Zabawy Dramatyczne dla studentów specjalizacji teatrologicznej kierunku Kulturoznawstwo.

Każdy z warsztatów obejmuje sześć czterogodzinnych bloków, czyli w sumie trzydzieści dwie godziny lekcyjne, co odpowiada całemu semestrowi zajęć – w trzy intensywne dni.
Warsztaty przeznaczone są dla osób, które ukończyły 18. rok życia.
Zgłoszenia przyjmujemy do 31 maja 2011. Koszt pojedynczego warsztatu wynosi 560,– zł. Osoby, które przyślą swoje zgłoszenia do 29 maja 2011 zapłacą jedynie 490,– zł.
Zainteresowanym oferujemy dodatkowo nocleg w cenie 80,– zł za jedną noc.

Szczegóły i formularz zgłoszeniowy znajdziecie na stronie: www.festiwal.at.edu.pl. W razie wątpliwości piszcie na adres: warsztaty.6mfstitself@gmail.com.

 

Materiały pochodzą ze strony Festiwalu.

tagi: | Wersja do druku | |

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

four × four =